شبه علم چیست؟
- منتشر شده در سه شنبه, 05 فروردين 1399 09:12

شبه علم ( Pseudoscience ) به ادّعاها، باورها، یا کارهایی گفته میشود که به غلط با عنوان علم ارائه داده میشوند، ولی بر پایهٔ روش علمی نیستند.
ریشهی بسیاری از باورهای شبه علمی، برقراری اشتباه ربطهای غیرمنطقی است و همچنین تلاش برای صورتبندی یک رابطهی علّت و معلول دروغین. مثلاً باور به ربط بین وقوع زلزله و پروژهٔ هارپ.
پروفسور روبرت پارک، هفت نشانهٔ هشداردهنده برای شبهعلم معرفی می کند:
فرار به رسانه بجای ژورنالهای تخصصی:
اصحاب شبهعلم، ادّعاهای خود را مستقیماً به رسانههای گروهی میبرند. صحّت و سلامت علم، وابسته به آن است که هر کشف تازه، در ابتدا به همتایان عرضه و توسّط ایشان نقد شود. وجود ژورنالهایی دارای مرور همتا دقیقاً برآوردگار همین مقصود است. امّا اصحاب شبهعلم این مرحله را دور میزنند و یافتهها و بافتههای خود را مستقیماً به رسانههای عمومی میبرند.
توطئهاندیشی:
اصحاب شبهعلم مدّعی هستند که بسیاری از نهادهای دارای قدرت و ثروت، در حمایت از علم رسمی و آکادمیک قرار گرفتهاند و با توطئه و حقکشی مانع از ابراز وجود و ارائهی یافتههای ایشان میشوند.
تکیه بر همهمه به جای پیام:
شبهعلم بر یافتههای اتّفاقی که در اندازهگیریهای علمی وجود دارند (و بهترین نمودار آنها در پزشکی، اثر دارونماست) تکیه میکنند و با ترفندهای آماری سعی میکنند که به جای پیام، همهمه را عمدهسازی کنند و به نتیجهگیریهای غیرمنطقی برسند. یافتههای علمی ایشان مبتنی بر تغییرات تصادفی و یافتههای مرزی «اتّفاقی» در مطالعههاست.
تکیه بر تکنگاری تجربههای شخصی:
نقل تجربههای شخصی بهصورت تکنگاری ادعاها، راه زنده ماندن خرافات در عصر علم تجربی بودهاست. از همین روست که میگویند: «کشف بزرگ علم تجربی نه واکسن بودهاست و نه آنتیبیوتیک، بلکه کارآزمایی تصادفیِ دوسوکور بوده است!». درحالیکه علم پزشکی، از طریق شواهد و «دادهها» پیشرفت میکند، نه از راه مدعیات ذهنی و فردی. شبهعلم اما افرادی را میآورد تا جلوی ما بنشینند و بگویند که مدعیات آنها را «شخصاً تجربه کردهاند».
تکیه بر قدیمی و باستانی بودن ادعا:
اهالی شبهعلم بر این مدعا تکیه میکنند که صدها و بلکه هزاران سال پیش، باور مورد ادعای ایشان رواج داشته و مورد تأیید بزرگانی بودهاست و به درست یا غلط از شخصیتهای قدیمی شهیر یا مورد احترام، برای تأیید خود نقل قول میآورند.
کار در انزوا:
اصحاب شبهعلم معمولاً در انزواء کار میکنند. شفافیت را برنمیتابند و یافتههای خود را نیز معمولاً در مجامع و همایشها و رسانههای ویژهی خودشان مطرح میکنند.
طرح کردن قوانین تازه برای طبیعت:
اصحاب شبهعلم برای آنکه یافتهها و مشاهدههای ادعایی خود را توجیه کنند، «قوانین» تازه و بدیعی را برای طبیعت پیشنهاد میکنند.
پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوزی ایران