زیست فناوری کشاورزی

مرکز جامع اطلاع رسانی

تولید سوکسینیک اسید از باقیمانده گیاهان دارویی

برای اولین بار محققین چینی توانستند سوکسینیک ‌اسید را از باقیمانده‌ی هیدرولیز شده‌ی گیاهان‌ دارویی تولید کنند. به این ترتیب از باقیمانده‌ی گیاهان‌ دارویی، 65 گرم‌برلیتر سوکسینیک‌ اسید تولید شد؛ در واقع، به ازای هر گرم باقیمانده‌ی شیرین‌بیان، 0.49 گرم سوکسینیک ‌اسید تولید می‌شود.

سوکسینیک‌ اسید یکی از مواد شیمیایی پایه در تولید مشتقات ارزشمندی است که در صنایع غذایی، دارویی، حلال‌ها و دیگر صنایع کاربرد دارد. این محصول معمولاً از مواد پایه نفتی تولید می‌شود. به خاطر کاربردهای فراوان آن تلاش‌های زیادی در راستای تولید زیستی این محصول صورت گرفته است.

برای تولید سوکسینیک ‌اسید می‌توان از زیست‌توده‌‌ی باقیمانده‌‌ی کشاورزی یا دیگر منابع تجدیدپذیر استفاده کرد. این زیست‌توده‌ها به خاطر بافت سختی که دارند، ابتدا با پیش عملیات هیدرولیز به مونوساکارید تبدیل شده و سپس با استفاده از میکروارگانیسم مناسب، تولید سوکسینیک‌اسید از آن‌ها صورت می‌گیرد.

در چین صنعت استخراج عصاره‌ی گیاهان ‌دارویی رو به گسترش است؛ به‌طوری‌که سالانه 1.5 میلیون تن باقیمانده‌ی گیاهی تولید می‌شود. این باقیمانده‌ها کاربرد خاصی ندارند. یکی از مهم‌ترین گیاهان‌دارویی در این حوزه شیرین‌بیان چینی با گردش تجاری 42.1 میلیون دلار است. چون در استخراج عصاره‌‌ی دارویی از دمای 60 تا 80 درجه‌ی سانتی‌گراد استفاده می‌شود، بافت سخت باقیمانده‌ی گیاهی سست شده و برخی از عملیات‌های آماده‌سازی برای استفاده‌ی زیستی حذف می‌شود. بنابراین در هزینه‌های تولید محصول صرفه‌جویی خواهد شد.

برای اولین بار پژوهشگران چینی تولید سوکسینیک‌ اسید را از باقیمانده‌ی گیاهان‌دارویی بعد از استخراج عصاره بررسی کردند. ابتدا 6 نوع گیاه‌ دارویی انتخاب شد. بعد از استخراج عصاره، ترکیب مواد موجود در باقیمانده مورد بررسی قرار گرفت. در بین گیاهان بررسی شده، شیرین‌بیان چینی بیشترین درصد سلولوز (47 درصد) را داشت. با استفاده از روش‌های اسیدی و آنزیم، قند کاهیده‌ی موجود در باقیمانده‌ی استخراج و برای تولید سوکسینک ‌اسید استفاده شد.

به این ترتیب، محققین توانستند از باقیمانده‌ی گیاهان‌دارویی، 65 گرم‌برلیتر سوکسینیک‌ اسید تولید کنند؛ به‌طوری‌که به ازای هر گرم باقیمانده‌ی شیرین‌بیان، 0.49 گرم سوکسینیک‌ اسید تولید می‌شود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که وجود برخی از مواد مؤثر در باقیمانده‌ی گیاهان‌دارویی، تأثیری بر رشد باکتری ندارد. با این پژوهش، مسیر جدیدی برای صنعت گیاهان‌ دارویی باز می‌شود، تا ضمن مدیریت پسماندها، محصولات ارزشمند جانبی نیز تولید کنند.

مترجم: یونس عبداللهی مفرد

زیست فن

مقاله منبع

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار ویژه

اخبار

این پایگاه اطلاع رسانی به کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری تعلق دارد.